Cinta Anugrah terindah

Rasa cinta kepada seseorang adalah anugerah paling indah dari smua makhluk seluruh isi alam ini.

Pernahkah anda merasakan terlalu mencintai seseorang sehingga terasa indahnya kehidupan ini?

Dalam percintaan, tiada rasa sepadan untuk menikmati perasaan itu. Baik cinta terhadap keluarga, terhadap kekasih atau Allah, dia pasti menuntut pengorbanan.

Barangkali ada insan yang tidak pernah jatuh cinta dan tidak menikmati nikmat indah di balik sebuah kata cinta?

Bagi yang tidak paham apa makna cinta, berikut persoalan dan kenyataan yang mampu menjawab segalanya.


# Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan, mengapa pengorbanan itu bukan nokta sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta, mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? Cinta seumpama kota kristal indah di penglihatan tetapi derita di perasaan.

# Ada orang pada mulanya malu untuk jatuh cinta tetapi apabila perasaan menjadi rindu padanya, tiba-tiba perasaan malu itu menjadi hilang dengan sendirinya dan terpaksa menerima kenyataan yang sebenarnya bahawa anda telah jatuh cinta.

# Gerak gerik memberi pengertian kepada perasaan yang tidak terucap oleh kata-kata.

# Cinta tidak mungkin layu selagi adanya balasan. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.

# Cinta yang datang umpama pelangi ceria dengan tujuh warna memukau saat senja, ketika itulah cintanya hadir. Apabila mata terlihat seseorang yang bakal mewarnai hidupnya.

# Cinta bukan paksaan. Dia lahir daripada dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan karena ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

# Persahabatan biasanya berakhir dengan percintaan tetapi percintaan tidak pernah berakhir dengan persahabatan.

# Cinta bukan mengajar kita lemah tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat tetapi membangkitkan semangat.

# Apakah cinta itu? Coba katakan... Tidak lain dan tidak bukan dialah dua jiwa dalam satu fikiran dan dua hati dalam satu debaran.

# Ungkapan cinta pertama adalah suatu getaran yang sangat menggoncangkan jiwa.

# Kadangkala kita menyadari betapa dalamnya kita mencintai seseorang, pada saat kita sedang kehilangannya. Kadang kala kita menyadari betapa perlunya cinta seseorang pada saat kita amat memerlukannya.

# Cinta yang lahir daripada pandang pertama adalah cinta suci manakala perasaan cinta yang lahir daripada kemesraan persahabatan adalah cinta sejati. Namun, sukar membedakan yang mana lebih abadi, cinta suci atau cinta sejati.

0 Comment: